Plans for Russian uranium payments
stir fears of nuclear proliferation

Paris. Russia may provide highly enriched
uranium (HEU) to two research reactors in
France as its subscription fee to research
programmes at the two centres, according to
an agreement on nuclear materials reached
last month by France and the Russian min-
istry of atomic energy.

But groups supporting nonproliferation
claim that the plan flies in the face of inter-
national efforts to reduce civilian commerce
in weapons-grade nuclear material, and
would increase the risk of such material
falling into terrorist hands.

Final details have yet to be agreed. But as
part of the agreement, Russia would supply
HEU to the Orphée reactor, which is owned
by the French Atomic Energy Commission
(CEA), and the 58.3-MW reactor at the
Institut Laue-Langevin (ILL) in Grenoble
— the world’s most powerful neutron source
(see Nature 379, 284; 1996).

ILL is owned by France and Germany —
each pay annual subscriptions of around
FF100 million (US$20 million) — and the
United Kingdom, which pays about FF67
million. The reactor also has three ‘scientific
members’, Austria, Spain and Switzerland,
which contribute a total of around FF20
million annually.

Under the proposed agreement, Russia
would also be given the status of scientific
member, according to Reinhard Scherm,
director of ILL, who says that Russian mem-
bership will provide an important scientific
boost to ILLs activities. Russia would pay its
fee in HEU; the precise amount of HEU
involved in the deal has not been disclosed,
but ILL consumes around 45 kg a year.

ILL has been seeking new partners since
the United Kingdom reduced its annual
subscription from a third to a quarter in
1992, forcing ILL to reduce the number of
its beamlines and to make 80 of its 500 staff
redundant. It is now actively wooing Italy,
according to Scherm.

But the prospect that Russia will pay for
its membership in HEU has provoked fierce
protests. Paul Leventhal, president of the
Nuclear Control Institute (NCI) — a lobby
group based in Washington DC — describes
the proposal as a “direct assault” on the
1978 international agreement on Reduced
Enrichment for Research and Test Reactors
(RERTR). This is aimed at phasing out the
use of HEU in research reactors, given the
danger that the fuel could be used to make
nuclear weapons.

The United States has reinforced the
RERTR programme by banning the export
of HEU to reactors that could be converted

NATURE - VOL 381 - 2 MAY 1996

to light-enriched (non-weapons grade) ura-
nium (LEU) but have declined to do so, and
also allowing exports to other reactors only
on condition that they convert to LEU as
soon as is feasible (see Nature 369, 89; 1994).
This policy has led to a reduction in annual
US exports of HEU from more than a tonne
in the 1970s to zero.

As a result, nearly all research reactors in
Europe and the United States have either
converted to LEU or are in the process of
doing so. A handful of reactors that could
use existing LEU fuels have refused to
convert, however, and about a dozen have
not converted because suitable LEU fuel
substitutes have not yet been developed.

Leventhal argues that if Russia is allowed
to provide Europe with HEU, the US ban
on HEU exports would no longer be an
effective incentive to force research reactors
to convert to LEU — until now, the United
States had been the almost exclusive sup-
plier of HEU. In a bid to discourage Russia
from exporting HEU, US agencies have also
begun buying up HEU extracted from
Russian warheads and diluting it to LEU.

Russian exports of HEU to Europe

would undermine many of the gains made
under the RERTR programme, says Leven-
thal. Such exports would, for example,
enable construction of the controversial
FRM-II research reactor outside Munich in
Germany (see Nature 379, 284; 1996), which
would be the first HEU-fuelled research
reactor to be built — outside Libya and
China — since the establishment of the
RERTR programme. And Russian com-
merce in HEU would defeat longer-term
plans to encourage research reactors in
Russia and China to convert to LEU.

Attempts to persuade Germany not to
use HEU in the FRM-II would be “compro-
mised” if France imports Russian HEU,
argues Mycle Schneider of the Paris-based
energy and environmental consultancy
WISE. “The French deal sets a very bad
precedent that goes against all attempts to
get rid of civil HEU,” he says.

Indeed, Russia is already negotiating the
supply of HEU to research reactors in the
United Kingdom, Germany, Belgium and
the Netherlands, according to Euratom (the
European Atomic Energy Community),
although formal agreements have not yet p

London. The British government
has announced that private-
sector organizations will be
invited to bid for the services
provided by its ‘Royal
Observatories’, made up of
telescopes on Hawaii and the
Canary Islands, and instrumen-
tation development and control
activities at the Royal Green-
wich Observatory in Cambridge
and the Royal Observatory
Edinburgh.

The intention is to make
more efficient use of the
observatories’ annual budget of £15
million (US$10 million), in line with
recommendations put forward by the
Particle Physics and Astronomy
Research Council (PPARC), their legal
owner.

PPARC has welcomed the announce-
ment and intends to use any savings or
additional income from potential new
observatory activity to help fund long-
term scientific projects.

But the decision has been criticized
by at least one major trade union. Tony

UK observatories look to private sector

IMAGE
UNAVAILABLE
FOR COPYRIGHT
REASONS

Roger Ressmeyer, Starlight/SPL

Bell, a negotiator with the Institute of
Professionals, Managers and Specia-
lists (IPMS), says that private-sector
management of the observatories is
not the solution to what he describes
as “inadequate funding” for PPARC.

He warns that the move will sound
“the death knell” for the Edinburgh and
Cambridge organizations, both of which
support the Isaac Newton Group of
telescopes at La Palma in the Canary
Islands (above), and the Joint Astro-
nomy Centre on Hawaii. Ehsan Masood

© 1996 Nature Publishing Group



NEWS

» been reached. Any such agreement would
need to be signed by Euratom, which is
responsible for enforcing safeguards on all
civil nuclear materials within Europe.

Similarly, Leventhal describes the pro-
posed deal between France and Russia as
evidence that France feels immune from
international norms on nuclear nonprolifer-
ation. “It’s just a further attempt by the
French to stick a thumb in the eye of the US
in the nonproliferation field,” he claims.

The United States has applied strong
diplomatic pressure to Euratom and Russia
to prevent them from opening up trade in
HEU. Indeed, some US congressmen had
pressed for the United States to block
renewal of the US-Euratom agreement —
which covers trade in nuclear materials —
until Europe and Russia agree not to trade
in HEU (see Nature 379, 760; 1996).

While such diplomatic pressure is con-
tinuing, the signing of the US-Euratom
agreement itself represents a setback for US
efforts. The agreement contains a letter
from Stuart Eisenstat, the US ambassador
to Euratom, which states that the United
States is “committed to eliminating [the civil
use of HEU] over time”.

But the letter also states that the United
States recognizes “that specific research
reactors in the European Atomic Energy
Community may, under certain circum-
stances, need to use highly-enriched ura-
nium as fuel”. This loophole is reported to
have been included after intense European
pressure.

Costas Verros, a spokesman for Euratom,
says that the letter is explicit recognition that
several European reactors cannot convert to
LEU at present. “The matter is settled,”
says Verros, adding that Euratom has “an
obligation to help operators to find the fuel
they need”. Verros points out that the Euro-
pean Union has signed an agreement with
Russia similar to that between Euratom and
the United States on the peaceful uses of
nuclear technology, and that this allows
European countries to seek HEU in Russia.

Declan Butler

Drug company ‘suppressed’
publication of research

Washington. Controversy over the secrecy
demanded of biomedical researchers by
pharmaceutical companies captured the
limelight again last week, with a report that
a company had suppressed the publication
of a journal article out of fear that the con-
clusions would hurt the multi-million dollar
sales of one of its products, a thyroid drug.

The story, first reported in The Wall Street
Journal, tells how the British company Boots
Co. apparently succeeded in persuading
Betty Dong, a researcher it had funded at
the University of California, San Francisco
(UCSF), to withdraw a paper scheduled to
appear in the Journal of the American Med-
ical Association (JAMA).

Soon after the article was due to have
appeared in January 1995, Boots’ drug
division was bought by Germany’s BASF
AG, for $1.4 billion. Synthroid, a drug made
by the division which is used in hypothy-
roidism, and which accounts for 84 per cent
of the $600-million US market for thyroid
replacement drugs, is thought to have fig-
ured prominently in the price paid.

Boots’ huge share of the market reflects
the inability of its rivals to prove beyond
doubt that their products were ‘bioequiva-
lent’ to Synthroid. In the 1980s, Boots’ drug
division — now part of Knoll Pharmaceuti-
cal Co., a New Jersey division of BASF —
decided to prove its rivals’ inferiority for
good. The company sought out Dong, a
clinical pharmacist, and paid her $250,000 to
carry out a comparative study of Synthroid
and three alternative drugs.

But the results were not what Boots
expected. Dong and her research team
found that the alternatives were ‘bioequiva-
lent’ — that they were absorbed in the blood
in the same way as Synthroid — and that use
of the significantly cheaper, equally effective

Austrian academics fight teaching fee review

Munich. The Austrian research minister,
Rudolf Scholten, has invited university
academics and students, who have been
on strike since Easter, to suggest how
the country should save 0S1 billion
(US$94 million) from the university bud-
get over the next two years.

Scholten’s own proposals for making
the large savings dictated by Austria’s
financial crisis had been greeted with
horror by students, who could lose privi-
leges such as free public transport, and
by academic staff, particularly the so-
called Mittelbau, equivalent to assistant
and associate professors, who could
lose a large proportion of the generous
teaching fees on which they rely

because most are employed by universi-
ties only part-time.

Scholten wants to save nearly half of
his 0S1 billion target by paying low fees
— or no fees at all — to those who give
a few lectures a term, and then pay
progressively higher fees for more teach-
ing hours. This is opposed by groups
such as the Federal Conference for Sci-
entific Staff, which argues that this sys-
tem would encourage young academics
to neglect research in favour of doing
more teaching to maintain their income.

But Scholten argues that the quality
of Austrian research has already suf-
fered from the current system of piece-
work. Quirin Schiermeier

© 1996 Nature Publishing Group

alternatives would reduce US health-care
costs by $356 million a year.

After several years spent trying to
discredit Dong’s findings — including hiring
private investigators to search her back-
ground for conflicts of interest — Boots
succeeded in blocking publication, using the
fact (which neither side denies) that when
Dong began the work, she signed a contract
promising the results would not be
published “without written consent” of the
company. The company allegedly threat-
ened Dong and her colleagues with a lawsuit
if she published — an allegation that a Boots
executive adamantly denies.

Faced with the prospect of ruinous legal
fees, as well as a reversal by UCSE which
initially backed her efforts to publish, but
then said it could not because of the legal
risk, Dong told JAMA to cancel her paper,
which was already at the printer. She has not
succeeded in finding another publisher.

Meanwhile, Gilbert Mayor, formerly
director of medical services for Boots and
now the senior director of medical research
at Knoll, was the lead author on a lengthy
critique of her unpublished findings in the
American Journal of Therapeutics, of which
Mayor is an editor, in June 1995.

Carter Ekert, the Boots executive who
instigated Dong’s study, told The Wall Street
Journal: “I stopped a flawed study that
would have put millions of patients at risk.”
Notwithstanding its acceptance by JAMA
peer reviewers, the company has argued that
the study contained mistakes in data analysis
and patient management, among other
things, due to factors which the reviewers
would not have been aware of.

UCSF officials say that the study is
“valid” and without “significant” flaws. They
add that Dong violated university policy by
signing the contract, calling its limitation on
her right to publish “not acceptable”.

The university also defends its decision
not to make its legal resources available to
Dong and her colleagues. In its statement, it
calls the right to publish “the essence of
what a research institution is all about”. But,
it continues, “the difficulty here is weighing
the right to publish against a likely claim
against the University for breach of contract
and the possibility of significant damages™.

Dong told The Wall Street Journal that
signing the contract was naive, that she
ought not to have signed, and that she will
not do drug company-sponsored research
again. Stephen Rosenberg, the chief of
surgery at the National Cancer Institute in
Bethesda, Maryland, and a strong critic of
biomedical secrecy, says of the episode: “I'm
shocked. But I'm not surprised.”

Meredith Wadman

NATURE - VOL 381 - 2 MAY 1996



	Plans for Russian uranium payments stir fears of nuclear proliferation

