NEWS
SCIENTIFIC FRAUD

False accusations at
London hospital

London

FavLsE accusations of fraud have been level-
led at a British medical scientist at a
London teaching hospital, apparently in an
attempt to damage his reputation. The
person accused (whose name is being
deliberately withheld) holds appointments
as a lecturer at the Royal Postgraduate
Medical School (RPMS) and as a registrar
at the Hammersmith Hospital, London,
where the school is based.

One bizarre feature of the case is that
letters to the school and to the Wellcome
Trust, from which the scientist is seeking a
scholarship, said that Nafure had been
conducting an investigation of several
improprieties, including the forging of
references in an application for registration
to the General Medical Council and plagia-
rism of the work of other researchers in
scientific papers submitted for publication.
The letters are signed “John Dickson, for
the Vanguard Detective Agency”, and are
constructed so as to suggest that the
detective agency is employed in the
investigation.

Butin a letter to Nature , “John Dickson,
PhD” merely suggests that an investigation
should be carried out on the basis of the
same and further allegations, including
collusion with a travel agent to convert
overseas travel funds into cash. There is no
record of Vanguard Detective Agency, but
the address in suburban west London from
which the letters were sent is adjacent to an
engineering workshop labelled “Vanguard
Engineering Company™.

Further allegations include the assertion
that the accused scientist may have
“fraudulently obtained his medical degree,
that he was dismissed from a PhD course at
Brunel University and that “the testimony
of his fellow-workers” reveals that his
conduct as a scientist is unethical. But the
records office at Brunel University says
there is no record of the accused scientist
ever having been a student there.

Officials of the RPMS say they have the
highest regard for the person accused,
believing that he is at the start of a distin-
guished career. A senior member of the
staff there says he has known the person’s
family for 30 years, and that the letters
concerned must be a cruel hoax.

In the event, the author of the letter
appears to be somebody who also holds an
appointment at the Hammersmith Hospital.
Earlier this week, he was under pressure to
resign. An official of the Wellcome Trust
said that the accusing letter might have
been taken seriously, “and we might have
found ourselves writing an unfortunate
letter”, had it not been for the ‘“fishy”
coincidence that the address given for the
Vanguard Detective Agency is in the street
in which the accused scientist lives.

Ben Webb

268

JOURNAL COSTS

Battle over value of words

Washington

THE law courts of France, West Germany,
Switzerland and the United States will
provide the unlikely setting next year for a
battle between two US publishers over the
value for money offered by scholarly
journals in physics. The battle began with
a survey of the cost-effectiveness of
physics journals published in the Bulletin
of the American Physical Society and, in
shortened form, in Physics Today. The
commercial publisher Gordon and
Breach, which emerged as the least cost-
effective of those surveyed, claims that
Henry Barschall, the author of the survey,
was biased and the methodology was
flawed. It is taking legal action against the
American Physical Society {APS) and the
American Institute of Physics (AIP) —
the parent organizations of the two jour-
nails which published the survey — and
against Barschall, in European countries
where relevant laws are strict.

Barschall, a retired professor of physics
at the University of Wisconsin in Madison,
was prompted to examine the value for
money of physics journals because their
rising costs were forcing the university
physics library to cancel subscriptions (see
this issue page 349). He surveyed more
than 200 physics journals, rating them
according to cost and impact. Journals of
both the APS and the AIP emerge among
the most cost-effective.

Barschall measured cost-effectiveness
as the ratio of the cost per printed character
of a journal to the frequency with which it
is cited, and found dramatic variations in
the results. In the field of condensed-
matter physics, for example, he reports
that the cost-effectiveness varies by a
factor of 200. “All the publishers whose
journals have low average costs per char-
acter or low ratios of cost to impact are
scientific societies or associations, while
the publishers whose journals have high
costs per character or high ratios of cost to
impact are commercial firms.” Barschall
concludes that a solution to the present
financial “crisis” in libraries caused by
increasing costs of journals might be for
authors to publish their papers in journals
with low cost per character. In the survey,
Gordon and Breach had the highest
average ratio of cost to impact: 29.5 com-
pared to 0.28 for the APS and 1.1 for the
AIP, one of its member societies.

The lawyer representing Gordon and
Breach in Switzerland, Alfred Gilgan,
says this gives the impression that Gordon
and Breach is a company of “crooks who
are extorting their subscribers”. The
company has filed suits against APS, AIP
and Barschall, seeking retraction,
damages and an injunction preventing
further articles comparing the physics
journals of both publishers unti! the

© 1989 Nature Publishing Group

dispute is resolved. AIP offered to settle
the dispute by publishing a response from
Gordon and Breach in Physics Today, but
this was rejected because the response was
to be published along with a letter from
Barschall.

Gilgan maintains that the article in
Physics Today is a “disguised” advertise-
ment for AIP and APS. “Barschall is not
an independent scientist who conducted a
survey in the interest of the science
community”, he says, claiming that
Barschall is biased because of his links
with AIP. For two years before he wrote
the article, he was on the governing board
of AIP. When he wrote the article, Bar-
schall was still a member of the publishing
policy committee of AIP, as was declared
in a footnote to the article. Barschall denies
the accusations of bias, saying that APS
and AIP “had nothing to do with” the
survey, and that he had no financial links
with AIP or APS.

Gilgan also accuses Barschall of making
“outrageous errors” in his calculations
and using “misleading” methodology. The
cost-per-character measure is too simplistic
and “unjustly prejudices journals with a
high content of formulae, graphs and
charts”, he says. Richard Meserve, one of
the lawyers for AIP in the United States,
disputes the claims, but admits that any
method “is necessarily going to be im-
perfect”. But Gilgan also argues that
the costs calculated by Barschall for the
Gordon and Breach journals were between
10 and 50 per cent too high, and accuses
Barschall of choosing to survey the most
expensive journals published by Gordon
and Breach.

The measurement of ‘impact’ by a cita-
tions score is also criticized by Gilgan as a
measure only of the circulation figure of a
journal, not of its value to a subscriber.
Highly specialized journals, such as those
published by Gordon and Breach, have
smaller circulation figures and thus higher
production costs and subscription prices,
he says, than general physics journals such
as those of AIP. But “the characters that
are actually useful to the subscriber are
cheaper at Gordon and Breach than at
AIP?”, he claims.

Barschall says that he used “standard”
methodology and that he did not claim it
was “the sole determinant as to what is
a useful journal”; he wrote the article
“from the point of view of a librarian” and
“librarians need to know how much they
have to pay to get a page of a journal”. He
also disputes that the journals of Gordon
and Breach are more specialized than
those of AIP and APS and that he selected
those which are the most expensive. He
surveyed, he says, all the physics journals
to which he had “easy access” in the library.

Christine McGourty

NATURE - VOL 341 - 28 SEPTEMBER 1989



	BaHie over value of words

